Langkawi, As I Recall It


Pingat Darjah Keberanian: JLo
Terbukti JLo berpegang teguh pada prinsip mind over matter ketika menaiki cable car ke puncak Gunung Machincang. Meskipun claustrophobic, keberaniannya mengatasi segalanya. Syabas.
Tangisan seorang wira.

Di Langkawi, kami lebih banyak bertutur dalam loghat Terengganu daripada loghat Utara yang mungkin lebih appropriate dengan keadaan demografinya. Even Aman pun xbley control at times.
Padang Besar.

Siapakah salah seorang ahli kumpulan yang hampir ditinggalkan bas gara-gara terlalu asyik menikmati nasi lemak di R&R dalam perjalanan ke Alor Setar?
-Ashraaf Raiez!

Ahli kumpulan yang paling bersemangat kolej? Klu: Hampir setiap hari dia memakai baju-baju kolej untuk ke mana-mana sahaja di Langkawi.
-Ashraaf Raiez lagi!Perhatikan Ashraaf Raiez. Go Garnet Go!

Dr Rahmat, bapa Bandung sebenarnya peminat lagu-lagu berunsur opera.
Pada malam barbeque di banglo merah jambunya, radio di balkoni mendendangkan lagu-lagu tersebut untuk hiburan kami. Zul, peminat harcore Def Leppard dan Guns N Roses, kelihatan interested dengan melodinya.
Kedengaran alunan melodi opera di atmosfera. Perfect.

Zul gemar scuba-diving. Di air terjun. Ketika breakfast.Beberapa ketika sebelum Zul melepaskan gian.

Muka Faiz member Farah Hazwani tu sebijik macam Juekk. Yep, Faiz tu perempuan.

"Ukur baju di badan sendiri." Pepatah yang paling sesuai untuk summarisekan pengalaman Aman membeli jersi di Padang Besar.

Roti di The Loaf memang mantap. Tetapi nasi lemak makcik berlori putih di kawasan tempat letak kereta sekitar Bayview Hotel yang terbaik. Tak hairanlah jika orang ramai sanggup menuggu giliran untuk mendapatkan nasi lemak pelbagai kombinasi makcik tersebut. Kuih2 dia pun sama. Pergh.
Makcik Bayview Hotel terbaik!

Pemenang Anugerah LAME Langkawi 2008: Nabila Majid
Lawak-lawak spontan yang paling kurang mendapat sambutan. Tahniah.
Tahniah Nabila!

Biasalah jika berkunjung ke mana-mana destinasi pelancongan, kita ingin mendapatkan souvenir sebagai kenang-kenangan. Bukan selalu dapat pergi ke sana. Tetapi bagaimana pula jika souvenir anda tiba dalam bentuk lawatan ke klinik dan tiga jahitan di kening? Syera, JLo dan Bandung punya cerita menarik setibanya kami di Jeti Kuah.

Soalan : Apa persamaan Ashraaf Raiez dan Zul?
Jawapan: Trip ini merupakan kali pertama mereka ke Langkawi.

Pada awal perjalanan ke Langkawi, Nabila ada menyatakan kepada kami tentang 'competition' yang dipersetujui antara Chimbo dan dia. Chimbo pada ketika ini sedang mengikuti trip ke pantai timur bersama satu kumpulan yang lain. Syaratnya mudah. Kumpulan yang mencapai target 4000 keping gambar diambil sepanjang trip menang.
Kami akhirnya menang, walaupun tidak mencapai target 4000 keping.

Ahli kumpulan paling semangat - Baku!Tak pernah tak semangat:P

Pernah mengalami sindrom post shopping regret? Sama ada anda membeli dan menyesal atau menyesal kerana tidak membeli. Sindrom ini mampu merosakkan percutian anda. Penyelesaiannya? Ikut cara Ariff Daud. Beli dahulu, cerita kemudian.Ahli kumpulan paling gembira di Padang Besar. Gambar menunjukkan hanya sebahagian daripada barang-barang yang telah dibelinya.

Sediakan makanan sebelum perjalanan panjang, terutamanya ketika dalam perjalanan menaiki kereta api yang sangat lama. Menu di kafenya tak banyak. Tapi chef2 dalam keretapi tu mesti cool kan? Kerja merata-rata. Sekejap di Ipoh, sekejap lagi di Arau. Hmm.
Menikmati mihun yang tak macam mihun sangat. Tapi bolehlah.

Ketika di Padang Besar, saya keliru seketika. Rata-rata orang yang saya temui, lebih ramai orang bertutur dalam bahasa Kelantan dan Siam daripada loghat utara. Membuatkan saya lupa sebentar bahawa kami sebenarnya di Perlis.

Padang Besar = Syurga Jersi Unggul.
Satu fakta benar yang tidak boleh disangkal lagi.Cakap je, semua ada.

Orang yang paling tenteram tidurnya ketika dalam kenderaan awam - Zul.
Baik di dalam bas atau di dalam gerabak kereta api, tiada apapun yang mampu menggugat tidurnya. Saya respect daya konsentrasinya yang tinggi.

Ketika di Pantai Chenang, pastikan anda berurusan dengan orang yang betul jika ingin bermain banana boat atau island hopping. Ade mamat ni memang tak putus asa mengajak kami menggunakan perkhidmatannya. Rumor has it that in the case of island-hopping, sometimes they just send you to one of the islands, and then leave you there for good. Owh-kay.
Riang-ria di Pantai Chenang.

Malam Maggi dan Jutaria di rumah bujang merupakan malam highlight bagi saya.
Memang xbley bla.

Tips untuk diri sendiri: Jika menyewa kenderaan di Langkawi secara berkumpulan, pastikan kenderaan tersebut cukup luas...dan mampu mendaki bukit.
Our pimped up ride. Yeah baby!

Lawatan kami ke Idaman Suri menyedarkan saya tentang betapa ignorantnya saya terhadap selera dan citarasa kebanyakan kaum ibu. Jika ada award untuk anak yang paling memahami antara kami semua, sudah pasti Shafielah pemenangnya. Tidak lekang phone dari telinganya ketika menerima pesanan daripada emaknya di Seremban dengan tekun. Dulang, cadar katil, utensil dapur, semuanya lengkap. Semua untuk emaknya. Saya? Um. Toblerone je kot. Tu pun untuk diri sendiri.

Apa bezanya rasa laksa penarak di Langkawi dan laksa yang biasa kita makan di kedai-kedai lain? Entahlah. Sampai sekarang saya masih belum dapat meneka jawapannya.

Owh, next time bila announcer perkhidmatan pengangkutan awam buat pengumuman "Harap maaf, kereta api mengalami sedikit kelewatan dan dijangka tiba sebentar sahaja lagi", pay no attention to the words 'sedikit kelewatan' and 'sebentar sahaja lagi' because seriously they have been misused. Hmph.
Kereta api usang pilihan kami!

Huhu.

One of the things I've learnt from the trip to Langkawi last week is how dependent we are on technology - mobile phones, to be precise. Sangat-sangat penting, sampaikan ketiadaannya buat kita tak tentu arah.

1. Just a moment after Nabila and I set foot on the sidewalk of Pudu Raya that Monday night for our bus ride to Alor Setar, she realized that her phone was left at the back seat of the car. Her driver, who was driving us both to the destination, had already left. Travelling with the absence of her mobile phone was not something she had planned. Panicked, she borrowed my phone and called home, asking for her driver's number simply because she couldn't remember. Her parents were both in Hong Kong, so calling them would not be such a brilliant idea. To make things worse, her sister didn't have his number either. Bummer. By now, the driver mesti dah jauh gile. Then, she asked her cousin of the same question. Nasib baik the family knows the driver's number. So she then called him, explaning the whole thing she was going through. Dengan baik hatinya, dia pun patah balik. Panik di Pudu Raya pun berakhir.

You know what's funny? Instead of going through the hassle, she could've just called her number using my phone and he would've certainly noticed.

2. My N80 and I are not in good terms lately. He turns off whenever he feels like, even in crucial moments - like the one we had in KL Sentral mase nak balik on Friday morning, termasuk a few other occasions as well. Nabila's mobile phone dah nyawa2 ikan upon our arrival to KL Sentral that morning. Being a careful and organised person that she is, she told her mum in advance that in case if she couldn't be reached, she should contact her friends' numbers instead. Well in this case, she gave her mum Aman's number and mine. Haha confident je. Little did we know that my phone wasn't functioning properly and Aman had already left KL Sentral. Jadi bila her father arrived to pick her up, she wasn't there because she didn't know, and also partly because my phone buat perangai. Tak pasal2 ada lecture on time appreciation. Haha.



So that was our Langkawi trip as I recall it. I might have missed out some details somewehere along the way, but what matters most is the fact that we all had a wonderful time. Thanks everyone for the experience. And thanks for inviting:P Haha.

Nak tau detail dengan lebih lanjut, baca blog Ariff Daud.
Owh, for more pictures, click here.

0 comments: